Rook uit grasmaaier: wat betekent het en hoe los je het op?
Een rokende grasmaaier is nooit een goed teken. Of de rook nou wit, blauw of zwart is, het is in alle drie de gevallen een slecht teken. In dit artikel gaan we dieper in op hoe je de oorzaak kunt identificeren en hoe je het kunt oplossen. Kijk eventueel ook bij: Hoe start je een grasmaaier?
- Wat betekent witte/blauwe rook uit je grasmaaier?
- Wat betekent zwarte rook uit je grasmaaier?
- Wat zijn redenen die witte/blauwe rook veroorzaken in een grasmaaier?
- Wat je kunt doen bij een rokende grasmaaiermotor
- Rook na reinigingswerkzaamheden
- Te veel motorolie gebruikt
- Technisch defect motor
- Kan een grasmaaier vlamvatten?
- Conclusie
Wat betekent witte/blauwe rook uit je grasmaaier?
Witte of blauwe rook die uit je grasmaaier komt, duidt op water(damp) of olie/brandstof dat verbrand wordt. Als er witte rook uit je grasmaaier komt kun je deze het beste direct uitschakelen. Oorzaken die hieraan ten grondslag liggen zijn bijvoorbeeld te veel of de verkeerde olie, lekke koppakking of maaien op een helling.
Wat betekent zwarte rook uit je grasmaaier?
Zwarte rook uit je grasmaaier kan erop duiden dat de grasmaaier te veel brandstof aan het verbranden is. De carburateur zorgt ervoor dat de brandstof wordt verneveld en met lucht wordt vermengd. Als de carburateur te weinig lucht krijgt, wordt er te veel brandstof verbruikt wat kan leiden tot zwarte rook.
Oplossing: Het kan zijn dat de carburateur te weinig lucht krijgt door een vies of verstopt luchtfilter. Als eerste oplossing kun je dan ook het luchtfilter vervangen. Laat vervolgens de grasmaaier een paar minuutjes lopen. Als dit het probleem niet verhelpt moet de carburateur mogelijk opnieuw worden afgesteld. Kijk hiervoor in de handleiding of op YouTube hoe je dit het beste kunt aanpakken.
Lees meer: Welke benzine gebruik je voor een grasmaaier?
Wat zijn redenen die witte/blauwe rook veroorzaken in een grasmaaier?
Witte of blauwe rook die van de motor komt betekent vaak dat er olie aan het branden is of gelekt wordt op de motor. Dit kan veroorzaakt worden door:
- Water in de carburateur.
- Vlotter is blijven hangen.
- Teveel olie gebruikt bij het vullen/vervangen.
- De verkeerde motorolie gebruikt.
- Je gebruikt de grasmaaier op een helling die steiler is dan 15 graden.
- Defecte carterventilatie.
- Er lekt lucht bij de carterpan.
- Kapotte/ lekke koppakking.
- Versleten cilinders.
- De maaier ligt in de schuur/garage op zijn zij.
Praktische Tip: Als je de grasmaaier op zijn zij legt, zorg er dan voor dat de bougie omhoog wijst. Dit voorkomt dat er olie uit de carter ontsnapt.
Wat je kunt doen bij een rokende grasmaaiermotor
Onderstaand zijn vind je een aantal stappen die je kunt doorlopen als je met een rokende grasmaaiermotor zit:
- Ben je aan het maaien op een helling die steiler is dan 15 graden? Dit kan bepaalde lekken veroorzaken en is om die reden af te raden (Een elektrische maaier of accu grasmaaier kan dan een oplossing zijn).
- Het oliepeil controleren en eventueel de olie vervangen is een gemakkelijke stap die vaak het probleem al oplost. Kijk of er te veel olie is gebruikt en dat je de juiste soort olie gebruikt. Meestal gaat er olie van het type SAE30 in grasmaaiers. Raadpleeg de handleiding om hier zeker van te zijn.
- Controleer of er geen lek zit in de carterpan.
- Check of de koppakking niet lekt.
- Zijn de cilinders versleten?
In de meeste gevallen kun je in de handleiding van je grasmaaier vinden hoe je deze onderdelen kan controleren en vervangen.
Hieronder zal ik wat dieper ingaan op de drie voornaamste oorzaken van een rokende grasmaaiermotor en hoe je deze kunt oplossen.
Rook na reinigingswerkzaamheden
Als er reinigingswerkzaamheden aan de grasmaaier zijn uitgevoerd waarbij de grasmaaier op zijn zij is gekanteld, dan kan het zo zijn dat er olie in het luchtfilter is gelekt. De oplossing hiervan is dat je het luchtfilter vervangt.
Te veel motorolie gebruikt
Als je te veel motorolie hebt gebruikt resulteert dat in het feit dat er olie in het luchtfilter, de verbrandingskamer of de uitlaat wordt gedrukt. De enige oplossing is dan om het oliepeil opnieuw in te stellen en indien nodig het luchtfilter te vervangen. Veeg het restant van de motorolie bij de uitlaatopening af. Als de uitlaat volledig met motorolie is gevuld zal deze verwijderd moeten worden. Een gespecialiseerde werkplaats zal deze dan moeten reinigen. In het kwaadste geval zal de uitlaat vervangen moeten worden.
Technisch defect motor
In zeldzame gevallen komt het ook voor dat er een defect in de motor zit. Als je de grasmaaier op alle mogelijke oorzaken uit dit artikel hebt getest en er komt nog steeds rook uit je grasmaaier, neem dan contact op met de fabrikant. Het kan zijn dat het in dat geval aan de motor ligt.
Praktische Tip: Maak in het najaar de benzinetank helemaal vol of helemaal leeg. Als je de machines in het voorjaar weer uit een koude schuur haalt, laat deze dan eerst buiten even acclimatiseren voordat je ze weer opstart.
Kan een grasmaaier vlamvatten?
Elke grasmaaier, of het nou een elektrische, eentje op accu of een benzine grasmaaier is kan vlamvatten. Het is echter zeer zeldzaam dat dit spontaan gebeurt. Benzine grasmaaiers vatten gemiddeld vaker vlam. Dit omdat je met brandstof werkt die van zichzelf al vlamgevaar met zich meebrengt.
Conclusie
Zoals je hebt kunnen lezen kunnen er meerdere oorzaken zijn van rook uit een grasmaaier. In de meeste gevallen kun je dit zelf oplossen. Lukt het niet? Dan kun je altijd contact opnemen met de desbetreffende fabrikant of winkel waar je de grasmaaier gekocht hebt.
Als de reparatie te duur is en je koopt liever een nieuwe, kijk dan eens naar: “Benzine Grasmaaier vergelijking”